ארומתרפיה ושמנים אתריים

ארומתרפיה ושמנים אתריים

כל מה שרציתם לדעת על ארומתרפיה ושמנים אתריים

ארומתרפיה היא שיטת טיפול עתיקה, המבוססת על שמנים אתריים (נדיפים) שמופקים מחלקי הצמח השונים: עלים, גזע, שרף, פרי, פרח ושורש. השמנים האתריים מופקים בסחיטה או בזיקוק ומכילים תערובות של חומרים כימיים נדיפים כמו טרפנים, פחמימנים וכהלים. מולקולות השמנים האתריים הקטנות הן שמעניקות לשמנים את ריחם ואת תכונותיהם הייחודיות.

מה זה שמן אתרי?

שמנים אתריים הם החומרים המעניקים לצמחים את הטעם והניחוח האופייני להם. השמנים מגנים על הצמחים מאיומים סביבתיים, משקמים רקמות במקרה של פגיעות, וממלאים תפקיד חשוב בהאבקה ובהפריית הצמחים.

בנוסף לתועלות החיוניות שלהם עבור הצמחים עצמם ולניחוחות הנפלאים שלהם, שמנים אתריים משמשים מזה דורות רבים עבור מזון, טיפולי יופי וטיפולי בריאות.

איך שמן אתרי פועל עלינו?

התכונות הפיזיקליות והכימיות של התרכובות השמנים נעות במהירות דרך האוויר ישירות לקולטני הריח שיש לנו באף. בנוסף, שמן אתרי הוא חומר אשר מתמוסס היטב בשומן, מה שמאפשר לו להיספג בקלות דרך שכבות העור ומשם לכל הגוף.

תכונות ייחודיות אלו הופכות את השמנים האתריים לחומר אידיאלי לשימוש במסגרת טיפולים ארומתרפיים – שימוש בתרכובות ריח טבעיות לסיוע בשמירה על בריאות הגוף והנפש. מגוון התרכובות הארומטיות הנדיפות הקיימות בשמן אתרי הוא שקובע הן את הארומה של השמן והן את היתרונות הבריאותיים שלו.

איך משתמשים בשמן אתרי?

ישנם כל מיני שיטות לשימוש בשמנים האתריים. כל שיטות היישום בטוחות כאשר מבצעים אותן בצורה נכונה, כולל הרחה, מריחה או בליעה. ניתן להשתמש בשיטה אחת או במגוון שיטות לשיפור אספקטים רבים באיכות החיים.

והשיטות הן:

הרחת שמנים:

חוש הריח שלנו הוא כלי שיכול להניב תגובות פיזיולוגיות, נפשיות ורגשיות עוצמתיות ביותר. שמנים אתריים נספגים במהירות דרך קולטני הריח, להם קשר ישיר עם המערכת הלימבית שלנו דרך עצבי ההרחה.

המערכת הלימבית היא חלק מהמוח ותומכת במגוון של פונקציות כגון ריח, רגשות, התנהגות וזיכרון. מסיבה זו, לשמנים אתריים יש השפעה רבת עוצמה במיוחד כאשר מריחים אותם.

חלק מהשמנים האתריים מביאים להרגשה מרוממת או ממריצה, בעוד ששמנים אחרים בעלי תכונות מרגיעות.

נידוף לחלל החדר - היא אחת השיטות הפשוטות ביותר לשימוש ארומטי בשמנים אתריים. מפיצי ריח המבוססים על שימוש במים קרים הם אידיאליים לכך. עם זאת, השימוש הארומטי בשמנים אתריים אינו דורש מתקני הפצה מיוחדים. ניתן להשיג את אותן תועלות בריאותיות באמצעות הרחה ישירה מהבקבוק, טפטוף מספר טיפות על מטפחת, דש הבגד או הכרית, טפטוף מספר טיפות שמן אתרי בכף היד, ולאחר מכן קיעור כף היד סביב האף ושאיפת מספר שאיפות עמוקות.

מריחת שמנים על העור:

מריחה על העור היא שיטה אפקטיבית במיוחד לשימוש בשמנים אתריים. מאחר ושמנים אתריים הם בעלי משקל מולקולרי נמוך והם מסיסים בליפידים (שומן), הם חודרים בקלות לתוך העור. למרות ששמנים אתריים נספגים בקלות, קיימות דרכים רבות להגביר את הספיגה שלהן. שימוש בתנועות עיסוי קלות יגביר את זרימת הדם באזור בו מרחתם את השמן, מה שישפר את ההפצה שלו בכל הגוף.

שימוש בשמן צמחי קליל (כמו שקדים או קוקוס) מסייע להגביר את רמת הספיגה ולהפחית את התאדות השמן האתרי לאוויר. כדי להפחית את הסבירות לפיתוח רגישות בעור, במיוחד אצל אנשים צעירים או בעלי עור רגיש, מומלץ להשתמש בשמן שקדים על מנת לדלל שמנים עוצמתיים יותר - במיוחד כאשר מנסים להשתמש בו בפעם הראשונה. שיעור הדילול המומלץ הוא לרוב טיפה אחת של שמן אתרי לשלוש טיפות שמן מופרד.

מומלץ להשתמש בכמויות קטנות לאורך היום, במקום במנה אחת גדולה. יש להתחיל במינון הנמוך ביותר האפשרי (1-2 טיפות). ניתן לחזור על המריחה כל 4-6 שעות לפי הצורך. כיוון שכל אדם הוא ייחודי, המינון הנדרש יהיה שונה מאדם לאדם על פי גודלו, הגיל שלו והמצב הבריאותי שלו.

אזורים בהם ניתן למרוח שמנים אתריים

  • צוואר ושכמות

  • מצח ורקות

  • חזה ובטן

  • זרועות, רגליים

  • בכף הרגל ובנקודות השתקפות - רפלקסולוגיה

שיטות מריחה אפקטיביות נוספות

  • הזלפת מספר טיפות שמן לאמבט חם

  • הכנת קומפרס חם או קר באמצעות הספגת מגבת או בד במים, הוספת שמנים אתריים ולאחר מכן הנחה על האזור הרצוי.

  • הוספת שמן לקרם גוף או קרם לחות טבעיים ואז מריחה על העור.

אזורים רגישים מהם יש להימנע:

  • חלק מאזורי הפנים, כגון העור מסביב לעיניים

  • איברים עדינים, עיניים וחלקים פנימיים של האוזן

  • עור פצוע, מגורה או בעל פגיעה כלשהי.

שימוש פנימי בשמנים:

בחלק מהשמנים האתריים השתמשו לאורך ההיסטוריה לצרכים קולינריים, וניתן להשתמש בהם כתוספי תזונה לטיפול במגוון של בעיות בריאותיות. כאשר אתם בוזקים קינמון על דייסת שיבולת השועל שלכם, לוגמים תה מנטה או מוסיפים עלי בזיליקום טריים לספגטי שלכם, אתם למעשה צורכים תרכובות נדיפות של שמן אתרי.

לשמנים אתריים תועלות בריאותיות רבות, בנוסף לתועלת בהוספת טעם וריח למזון. כאשר הם נמצאים בצורה הטהורה שלהם, שמנים אתריים יכולים לשמש כתוספי תזונה להפקת תועלת בריאותית עם השפעה ממוקדת וחזקה יותר. בליעה הוא שיטה בטוחה ואפקטיבית מאד הודות לתהליכים הפיזיולוגיים המתוחכמים של הגוף שלנו.

במסגרת תהליך העיכול, שמנים אתריים נכנסים ישירות אל מחזור הדם דרך מערכת העיכול, ומשם הם מוזרמים לכל הגוף. שמנים אתריים מסיסים בשומן, כך שהם מועברים בקלות לכל איבר בגוף, כולל המוח. וכמו כל הדברים שאנחנו צורכים, שמנים אתריים עוברים מטבוליזם בכבד ובאיברים אחרים ולאחר מכן מופרשים מהגוף.

ישנם כמה שיטות אפקטיביות לבליעה אך *חשוב מאוד* וחובה להקפיד על מינון נכון, בהתאם להמלצות המופיעות על התווית ולהנחיות אחרות של אנשי מקצוע, כדי למנוע אפשרות להרעלה.

הוספתי לכם קישור בו אתם יכולים להעשיר את הידע בצורה רחבה יותר על שמנים אתריים והשיטות טיפול בעזרתם :) https://www.naturopedia.com/article.asp?rId=1529

חזור לבלוג

השארת תגובה

שים לב, תגובות צריכות לעבור אישור מנהל לפני שהם מפורסמות.